top of page

Fans Aan Het Woord

Bijgewerkt op: 13 jan. 2020

Goed. Er zijn nu allemaal mensen uit verschillende takken van de industrie aan het woord geweest. Maar hoe kijkt het publiek eigenlijk tegen de situatie aan? Vijf muziekfans aan het woord over hun muzikale voorkeuren, en wat ze van de ongelijkheid in de industrie vinden.

Van links naar rechts:


Marco, 21 jaar. Luistert graag naar: Rock en metal. (Metallica, Guns & Roses, AC/DC)


Lotte, 22 jaar. Luistert graag naar: Van alles. (Billie Eillish, Ed Sheeran, Panic at the Disco)


Rob, 28 jaar. Luistert graag naar: Electro en hiphop. (De Jeugd van Tegenwoordig, Daft Punk, Red Hot Chili Peppers)


Roy, 24 jaar. Luistert graag naar: Pop. (Lady Gaga, Lizzo, Billie Eillish)


Daphne, 25 jaar. Luistert graag naar: R&B en hiphop. (Lizzo, Eminem, Bizzy)


Meer mannen of vrouwen?


Het antwoord is duidelijk: mannen voeren de boventoon in de playlists. De meeste fans geven aan meer naar mannelijke artiesten te luisteren, maar ook er niet bewust op te letten welk geslacht ze het vaakst afspelen. “Ik kies de artiesten er niet op uit” is de meest gehoorde zin. “Het draait om het nummer, niet om het geslacht. “Als het een leuk liedje is dan luister ik ernaar, en toevallig zijn het vaak mannen”, vertelt Marco. Daphne geeft aan dat ze naar net zoveel vrouwen luistert als mannen. Roy luistert als enige fan juist wél meer naar vrouwelijke artiesten: “Ik vind mannen vaak maar saai.”


Mannelijke VS vrouwelijke artiesten


De fans spelen dus over het algemeen meer muziek van mannen af. Maar wat vinden ze bijvoorbeeld eigenlijk een mooiere stem? Als het op dat soort voorkeuren aankomt zijn de meningen verdeeld. “Mannenstemmen zijn vaak wat rechtlijniger, zonder veel poespas, terwijl vrouwenstemmen naar mijn idee veel meer kanten op kunnen. Daar wordt het veel groter van, soms bijna theatraal misschien. Enorme uithalen of adlibs. Dat vind ik vaak wel heel erg indrukwekkend. Ik denk dus dat als ik een voorkeur zou móéten uitspreken, dat ik liever naar een vrouwenstem zou luisteren”, vertelt Rob. Roy sluit zich daar bij aan. “Ik houd van dat hoge.”


Marco heeft juist een voorkeur voor mannenstemmen. “Persoonlijk vind ik mannenstemmen mooier, omdat ze bijvoorbeeld dieper zijn. Er zit meer warmte en emotie in zulke stemmen. En ik ben niet zo’n fan van dat uithalen. Dat doen vrouwen toch meer volgens mij.”


Als je haar eerder had gevraagd had Daphne ook mannen geantwoord. “Je bent altijd gewend geweest dat het mannen zijn die in de hiphop domineren en goede muziek maken.” Maar de opkomst van de momenteel razend populaire artiest Lizzo heeft haar op andere gedachten gebracht. “Ik vindt het heel tof wat zij nu doet. Lizzo laat zien dat ook vrouwen gave hiphop kunnen maken en kunnen domineren.”


Het stemgeluid maakt Lotte niks uit. “Ik heb geen voorkeur, elke artiest heeft iets eigens.”


Minder vrouwen in hitlijsten


Wat hun voorkeur voor type artiest ook is, alle fans zijn het erover eens dat een vrouwelijke artiest niet anders behandeld zou moeten worden dan een mannelijke. “Het is goed dat het onderwerp steeds meer naar voren wordt gehaald, denk ik. Dat er over gesproken wordt. Luisteraars moeten gelijke kansen krijgen om naar beide te luisteren”, zegt Lotte.


Rob: “Je zou zeggen dat iets dat goed genoeg is, daar wel een plekje zou krijgen. Ik denk alleen dat dat een naïeve gedachte is. Ik ken de muziekindustrie niet, maar ik gok dat er meer achter zit dan alleen goed zijn als muzikant. Als je het op die manier bekijkt vind ik het wel vreemd, maar ik weet niet of het per se een probleem is. Als ze echt worden tegengehouden om bepaalde redenen natuurlijk wel. Als het voor vrouwen ook echt moeilijker is om de hitlijsten te bereiken, is dat natuurlijk oneerlijk.”


Ook Roy vindt het een probleem. “In de Top 2000 staan bijvoorbeeld slechts 200 vrouwelijke acts, wat totaal niet in verhouding staat tot het aantal mannelijke acts.” Hij ziet dus het liefst een eerlijkere verdeling. Daphne sluit zich daarbij aan. “Het lijkt me niet dat er héél veel minder vrouwelijke artiesten zijn, dus het is raar dat er zo weinig in de hitlijsten staan. Ik vind dat mannen en vrouwen overal dezelfde kansen verdienen, of dat nou op een kantoor, school of in de muziekwereld is.”


Marco vindt het als enige juist géén probleem. “Je kan mensen nou eenmaal niet verplichten om hun smaak te veranderen of nummers van vrouwen in hun Top 2000-stemlijst op te nemen. Dat is positieve discriminatie, en ik vind dat elke vorm van discriminatie verkeerd is. Daar creëer je alleen maar ongelijkheid mee.”

bottom of page